oogziektenOogzorgGoed voor ogen



 

GOED VOOR OGEN

Het effect van voeding op Macula Degeneratie

Macula Degeneratie is een van de grootste oorzaken van zichtverlies. Onderzoek

toont aan dat de juiste voedingsstoffen een grote rol speelt bij het voorkomen van

deze aandoening. Vooral extra luteïne en zeaxanthine beschermen onze ogen tegen het ontstaan van Macula Degeneratie, blijkt na het afronden van de tweede AREDS-studie

(Age Related Eye Disease Study).

Het ontstaan van MD

De macula lutea (gele vlek) is het centrale deel van het netvlies waarmee men scherp ziet. In de macula bevindt zich het grootste aantal kegeltjes, dit zijn de lichtgevoelige cellen die contrasten en kleuren kunnen waarnemen. Macula Degeneratie ontstaat wanneer deze kegeltjes afsterven.

 

   

Leeftijdsgebonden Macula Degeneratie

Bij mensen van boven de 65 jaar is de Leeftijdsgebonden Macula Degeneratie (LMD)

de belangrijkste oorzaak van zichtverlies. Er zijn twee vormen van leeftijdsgebonden Macula degeneratie:

  • Droge Macula Degeneratie (droge LMD): deze langzame vorm van Macula Degeneratie begint als kleine bleekgele afzettingen, “drusen“ genoemd, die zich ophopen in de macula.
  • Natte Macula Degeneratie (natte LMD): de natte LMD ontstaat als er zeer kleine nieuwe bloedvaatjes achter de macula gaan groeien die bloedplasma lekken. Bij natte LMD verloopt het proces van slechter zien veel sneller dan bij droge LMD.

Behandelingsmogelijkheden

Preventieve controle
Uit onderzoek is gebleken dat LMD bij de meeste patiënten een erfelijke aandoening is. Preventieve controle speelt dan ook een belangrijke rol in het tijdig signaleren en behandelen.

Voedinssupplementen
Het is ook aangetoond dat hoge doseringen van vitamines, carotenoïden, mineralen

en antioxidanten het risico op gevorderde Macula Degeneratie duidelijk verminderen. Dergelijke hoge doseringen zijn echter zeer lastig uit dagelijkse maaltijden te verkrijgen. Daarom zijn er verschillende voedingssupplementen op de markt om dit aan te vullen, waarvan MacuAid en Macushield als enig voedingssupplement de stof Meso-Zeaxanthine bevatten.

Bron van antioxydanten

 

Bron

Luteïne & Zeaxanthine

Luteïne

Zeaxanthine

Eigeel

89

54

35

Suikermaïs

86

60

26

Kiwi

54

54

0

Rode druiven zonder pit

53

43

10

Courgette (geperst)

52

47

5

Pompoen

49

0

0

Spinazie

47

0

0

Oranje peper

45

8

37

Gele pompoen (geperst)

44

44

0

Komkommer

42

38

4

Erwten

41

41

0

Groene peper

39

36

3

Rode druiven

37

33

4

Walnoot geperst

37

37

0

Sinaasappelsap (pak)

35

15

20

Honingmeloen

35

17

18

Selderij

34

32

2

Groene druiven

31

25

6

Spruiten

29

27

2

Lente-ui

29

27

2

Groene bonen

25

22

3

Sinaasappelsap (vers)

22

7

15

Broccoli

22

22

0

Appel Red Delicious

20

19

1

Mango

18

2

16

Kropsla

15

15

0

Tomatensap (pak)

13

11

2

Perzik

13

5

8

Gele peper

12

12

0

Nectarine

11

6

5

Rode peper

7

7

0

Tomaat (gebakken)

6

6

0

Wortel

2

2

0

Gedroogde abrikozen

1

1

0

 

 

 


 
 
"));